Informatie

INFORMATIE

Goed spreken is minder vanzelfsprekend dan je denkt. En wat is dat dan, goed spreken? We besteden vaak maar weinig aandacht aan hoe (vorm) we iets willen zeggen, terwijl we over het algemeen meer tijd besteden aan wat (inhoud) we willen zeggen.


De levendigheid in het spreken, een passende ademhaling, rust, het nemen van pauzes, het inzetten van passende gebaren, een prettig klinkende volle stem, een goede lichaamshouding: dit zijn allemaal voorbeelden van gebieden die aandacht verdienen en horen bij de kunst van het spreken.

JE STEM

GOED GEBRUIKEN

Als je spreekt, wil je dat je boodschap aankomt bij je toehoorders. Je kunt het vergelijken met een speerworp: je bereikt je doel, door de speer op de juiste manier te gooien.


Bij het spreken spelen de volgende drie gebieden een belangrijke rol:

  • Stem
  • Adem
  • Articulatie

 

Het gebruik van je volle stem, een juiste ademhaling en een goede articulatie vormen de basis van een gezonde en prettige manier van spreken; jouw stemkracht.

VORM

& INHOUD

Goed spreken is minder vanzelfsprekend dan je denkt. En wat is dat dan, goed spreken? We besteden vaak maar weinig aandacht aan hoe (vorm) we iets willen zeggen, terwijl we over het algemeen meer tijd besteden aan wat (inhoud) we willen zeggen.


In je stem klinkt je gemoedstoestand door, bijvoorbeeld of je opgewekt bent, verdrietig, onrustig of verveeld. Ook is het hoorbaar of je verbinding hebt met dat wat je zegt of dat je met je gedachten al tien stappen vooruit bent.


Het verbindende element tussen mensen is onze stem en de taal die we gebruiken. Iedere stem is uniek, net zoals onze vingerafdruk.

Werkzaam in het onderwijs


en altijd bezig je vaardigheden te verbeteren? Als leerkracht, of je nu peuter- , kleuterleidster of leerkracht in het basis-, voortgezet, beroepsonderwijs of universiteit docent bent, is jouw stem jouw instrument . Daarmee kom je in contact met je leerlingen. Maar weet jij hoe je klinkt, hoe je overkomt en weet je wat je moet doen als je gewoontes wilt veranderen?

Het is goed om je stem van tijd tot tijd te onderzoeken en te verzorgen!


Meer informatie of meteen een afspraak maken? Mail me.

SPREKEN

IS EEN KUNST

We kennen allemaal wel een situatie waarin we verveeld wegdroomden bij bijvoorbeeld een presentatie, een verhaal of een les. Maar we kennen vast ook lichtende voorbeelden waarin we werden geraakt en geboeid luisterden naar degene die sprak; je zat misschien op het puntje van je stoel.


De levendigheid in het spreken, het beeldende spreken, de rust, het nemen van pauzes, het inzetten van passende gebaren, een prettig klinkende volle stem, een goede lichaamshouding zijn allemaal voorbeelden van gebieden die aandacht verdienen en horen bij de kunst van het spreken. In het algemeen kun je zeggen dat als je met je gevoel kunt spreken, je makkelijker in verbinding komt en blijft met je publiek.

PROBLEMEN

MET SPREKEN

Voorbeelden van stem-, adem- of articulatieproblemen zijn:


  • Een geknepen stem
  • Een hese of een te zachte stem
  • Een te hoge of een te lage stem
  • Te snel spreken
  • Het inslikken van lettergrepen
  • Geen verschil kunnen laten horen in het spreken van de klinkers
  • Problemen met de articulatie van bepaalde medeklinkers
  • Ademproblemen zoals ademnood bij het spreken of een te sterke en actieve inademing voor het spreken

Contact: info@stemkracht.nl


Over Caroline

Ik heb in mijn werkzame leven veel ervaring opgedaan in het lesgeven aan volwassenen. Met liefde en enthousiasme voor mijn vakgebied en persoonlijke aandacht voor jou ga ik graag met je aan de slag om te werken aan datgene waarvan we ons vaak maar zo weinig bewust zijn: onze eigen stem en de wereld van de taal en de klanken. Lees meer...


“Afwisselend en veel aspecten komen aan bod. Het was nooit saai en ik ging er met veel plezier naartoe.”

Er is een privacy verklaring aanwezig


Stemkracht maakt geen gebruik van cookies, verzamelt geen gegevens van bezoekers van deze website.

Stemkracht is niet verantwoordelijk voor de gegevens die derden via deze site verzamelen of gegevens die verwijssites verzamelen.