Stemkracht in het onderwijs

Stemkracht in het onderwijs:

je spreekstem

Wat voor mensen in het algemeen geldt met betrekking tot spreken, is nog meer van toepassing als je in het onderwijs werkt, ongeacht het niveau van onderwijs en de leeftijd van de kinderen/ studenten. Je spreekt immers de hele dag. Daarom is het belangrijk dat je je eigen gewoontes leert kennen.

Een training is het begin van het onderkennen van deze gewoontes, vervolgens leer je ze te doorbreken en vervang je ze door wat nieuws.

Een regelmatige 'onderhoudsbeurt' is een logisch vervolg want...........


Oefening baart immers KUNST!



Kinderen in de leeftijd van 0 tot 7 jaar leren door nabootsing en dat geldt ook voor het spreken. Spelenderwijs leren ze de klanken, dan woordjes en uiteindelijk kunnen ze hele zinnen vormen. Met het benoemen van de dingen om zich heen verbindt het kind zich met de wereld. Als peuter- en kleuterleidster werk je met versjes en verhaaltjes en daarbij spelen je stem, de intonatie, de adem en de klanken een hele belangrijke rol. Alles wat jij laat horen, neemt het kind waar en bootst het na.


De nabootsing stopt na zeven jaar, de waarneming echter niet. Soms wil je een mooi verhaal vertellen of een gedicht voordragen, op een ander moment moet je een opdracht geven en weer een andere keer spreek je tijdens een vergadering, op een ouderavond, geef je een online les of regisseer je een toneelstuk of musical of een poetry slam; allemaal momenten waarop je je stem op een andere manier gebruikt en waar het zoveel invloed heeft op de toehoorders hoe je die stem gebruikt.

Voor wie?


Wil je weten of een training waardevol voor je kan zijn? Stel jezelf de volgende vragen:


  • Word je gehoord in de klas?
  • Kun je je stem op verschillende manieren inzetten/ laten klinken
  • Kun je een verhaal beeldend vertellen
  • Kun je de ruimte van het klaslokaal vullen met je stem?
  • Maak je je zinnen af?
  • Spreek je in een prettig tempo?
  • Klopt je ademhaling bij het spreken?


Als je één of meerdere vragen met nee hebt beantwoord, dan zal een training je helpen om je vaardigheden als leerkracht nog beter in te zetten en plezier te krijgen in het spreken

Wat leer je?


Hoe maak je gebruik van gebaren tijdens je spreken, hoe kun je je stem op verschillende manieren inzetten, hoe kun je levendig en beeldend spreken en hoe gebruik je je ademhaling bij het spreken?


Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om niet te hoog of te snel te spreken, je woorden af te maken en het allerbelangrijkste: vooral plezier te hebben in het spreken.


Dit zijn voorbeelden van onderwerpen die aan de orde kunnen komen in een training.